Volkswagen Golf I GTI, Norev, 1/18
Niedawno opisiwa艂em model Golf II od tego samego producenta. Wycieczk膮 do historii o偶ywi艂em sobie pierwsz膮 generacj臋 tego legendarnego samochodu. Chocia偶 litery GTI ozdobi艂y kilka samochod贸w (Peugeot, Nissan, Suzuki), s膮 synonimem produkt贸w Wolfsburskej fabryki. Ogromne zainteresowanie kupuj膮cych i fan贸w trwa nawet po czterdziestu latach, o czym 艣wiadczy legendarny GTI Treffen w austriackim W枚rthersee.
Oryginalny GTI nie mia艂 to wcale 艂atwe. W艂a艣ciwie zosta艂 stworzony przez osobisty projektowy team Golfu, kt贸ry sobie skr贸ci艂 wolne chwile samochodem sportowym, by艂 on zbudowany na podstawie rodzinnego hatchbacka. Nawet dyrektor Ernst Fiala pocz膮tkowo nie mia艂 poj臋cia o projekcie i w pierwszej chwili my艣la艂, 偶e to jest projekt bezu偶yteczny. Samoch贸d GTI sta艂 si臋 kultem, rok 1976 jest dla wielu kierowc贸w punktem zwrotnym. A to od m艂odych tuner贸w po ojc贸w rodzin, kt贸rzy maj膮 kryzys wieku 艣redniego. Pierwszy GTI jest naprawd臋 legendarny samoch贸d. By艂o bardzo drogie na samym pocz膮tku (dwa razy wi臋ksza cena modelu podstawowego) i jest on ceniony i dzi艣.
Szkoda, 偶e model nie jest tak godny jako wz贸r, kt贸ry pokazuje. Firmu Norev lubi臋, ale wielki komplement dzisiaj naprawd臋 im nie dam. Z pierwszym Golfem u艂atwi艂a sobie prace i u偶yla starszej formy od producenta Solido. Pierwsz膮 wad膮 jest nie otwieranie baga偶nika. Prawd膮 jest, 偶e nie mog臋 por贸wna膰, o ile jest ten model lepszy ni偶 oryginalny Norev, poniewa偶 nigdy nie trzyma艂em go w d艂oni.
By艂em w艂a艣cicielem kilku modeliSolido (i nadal jestem w艂a艣cicielem niekt贸rych) i mam r贸wnie偶 kilka modeli Norev. A je艣li je por贸wam, jest ten model gdzie艣 w po艂owie drogi. Opr贸cz baga偶nika zk艂amaniem s膮 niedolegaj膮ce drzwi kierowcy. Lakier jest zrobiony perfekcyjnie i bez b艂臋d贸w. Model jest lekki i nie robi ogromnego wra偶enie, jak inne modele od producenta Norev.
Z przodu s膮 dobrze wykonane reflektory, kierunkowskazy i napis GTI na masce. Znak VW ale dzia艂a do艣膰 sztuczne. Wszystkie malowane szczeg贸艂y na karoserii s膮 absolutnie precyzyjne. Linie na boku samochodu, uszczelnienie wok贸艂 okien, otwory wentylacyjne na masce to wszystko jest absolutnie precyzyjne i nie ma co wypomina膰. Szczeg贸艂y, takie jak uchwyty u drzwi, wycieraczki lub ko艅c贸wka rury wydechowej s膮 bardzo szczeg贸艂owe, to chyba producent Norev sam opracowa艂. Folia na wstecznym lusterku odbija bezrozmycia.
Patrz膮c z ty艂u, z wyj膮tkiem nie otwieraj膮cego baga偶nika nie ma nic do krytykowania. Reflektory, napisy, wlew paliwa i ogrzewanie tylnej szyby wygl膮daj膮 bardzo realistycznie. Podobnie, ko艂a samochodowe, 艂膮cznie z oponamy. Bardzo 艂atwe jest zrobione podwozie.
Po otwarciu kapoty mam sprzeczne wra偶enie. Niekt贸re szczeg贸艂y, takie jak g贸rne t艂umiki albo etykiety na baterii s膮 艂agodne. Ale og贸lnie jest silnik stworzony bardzo 艂atwo. Jest to szczeg贸lnie widoczne na w臋偶u z ch艂odnicy i jego po艂膮czenia z blokiem silnika, kt贸re s膮 malowane jasnym kolorem. Ca艂e wra偶enie psuj膮 zawiasy, kt贸re s膮 bardzo widoczne i otwieraj膮 mask臋 nienaturalnie w g贸re. Wszystkie b艂臋dy prawdopodobnie pochodz膮 z oryginalnej formy.
Wn臋trze przedstawia wielkiego wysi艂ku. U producenta Norev tradycyjnie nie ma dywanik贸w, kt贸re pokrywaj膮 pod艂og臋. Ale na pod艂odze znajdziemy plastikow膮 wycieraczk臋 – jest ona bardzo 艂adna. Fotele maj膮 艂adny tradycyjny wz贸r szachownicy. Deska rozdzielcza ma tylko oznaczenia prze艂膮cznik贸w i kratki wentylacyjne.
Tarcza z urz膮dzeniami jest tak偶e tylko jedna du偶a naklejka. Na centralnym panelu s膮 wykonane zegarki i jest poklejone i lusterko. Kolorowa kierownica i d藕wignia zmiany bieg贸w w kszta艂cie pi艂eczki golfowej – o to szczeg贸艂y, kt贸re s膮 艂adne i przebijaj膮 te oszukane ciekawostki. Doskonale wykonane s膮 przednie pasy, 艂膮cznie klamry. Panele drzwiowe i sufit s膮 przyjemne dla oka.
Og贸lnie model ma 艂adny wygl膮d, ale po bli偶szym przyjrzeniu si臋, znajdzie si臋 kilka rzeczy, kt贸rych jest szkoda. Norev pr贸bowa艂i naprawd臋 z oryginalnej formy wyci膮gn膮艂 maximum. Ale szkoda, 偶e z takim samochodem legendarnym, nie da艂 sobie pracy i nie wytworzy艂 go od podstawy. Nie wiem, czy wszystkie poprawki obroni膮 koszty modelu. Ale je艣li jest Golf dla Ciebie spraw膮 serca, tak go sobie i tak kupisz. Producent Solido nie ma dalszych forem, i to nas mo偶e cieszy膰. A je艣li nie kupi formy od producenta Rewell, to si臋 czwartej generacji doczekamy w klasycznym i premiowym przetwarzaniu, tak jak Norev zawsze robi.Chocia偶 mam nadziej臋, 偶e nie przegapi膮 trzeciej generacji, jak powiedzia艂em, Golf jest spraw膮 serca.
P.S .
Tak, wiem, 偶e modele Otto m贸g艂y by mnie cieszy膰, ale ja wol臋 w tej skali modele metalowe i otwieraj膮ce.
Pro SmallCars sepsal Martin Happy Tolar